Donderdag 7 Januari Whakarewarewa

7 januari 2016 - Rotoroa, Nieuw-Zeeland

Morning,

Vanmorgen na het ontbijt naar het Maori dorp Whakarewarewa gelopen. Dit ligt direct naast het hotel. Hier woont de Tuhourangi stam.  Deze stam leeft tussen de geisers/hot pools. Het hele dorp ruikt naar rotte eieren en overal zie je de rookpluimen de grond uit komen. Je loopt continue tussen deze hot pools door. De Maori gebruiken deze hot pools niet alleen om zich te wassen maar ook om voedsel te koken. Ze hangen netten met bijv. groenten in het hete water. Dit water is zo'n 96 graden.  Na een tien tal minuten is het gaar. Ze zeggen dat het eten veel smaakvoller is op deze manier. ( wie weet, we hebben het niet kunnen testen). De hot pool heeft op 17 meter diepte een temperatuur van bijna 200 graden. Kleding kan men niet wassen in dit soort hot pools. De zeeppoeder gaat een reactie met het water aan en dan krijg je een kleine eruptie.

Het dorp bestaat uit verschillende vrijstaande huisjes. Hierna kregen we nog een optreden met dans en verhaal. Dit was wel geinig. Zouden ze deze 'optredens'ook nog doen als er geen geld tegenover staat? Het is allemaal heel commercieel, maar wel leuk.

Hierna zijn we naar een schapen tentoonstelling geweest waarbij men ook één schaap ging scheren. De schapenscheerder was een erg enthousiaste man die op een hele leuke wijze de 'show' presenteerde.

Hierna nog naar een braderie geweest en wat gegeten.

Morgenochtend gaan we naar de thermale baden en hierna rijden we door naar de Coromandel.

Jaap & Nancy