Woensdag 6 Januari, White Island

6 januari 2016 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Kia ora,

Spannende dag vandaag want we gaan naar White Island.
Dit is een aktieve vulkaan!
Dus vroeg uit de veren want we moeten om 8:30 al paraat staan bij het bookingcentre in Whakatane en dat ligt 80 kilometer vanaf het hotel. De wegen zijn wel oke maar veelal veel bochtenwerk en dan gaat de gemiddelde snelheid toch wel een beetje naar beneden. Om 7:00 in de auto gestapt.

Zodra je trouwens het hotel hier uitloopt naar buiten stinkt het naar rotte eieren. Dit is zwaveldioxide uit de heet water bronnen. Hier zijn vele thermale baden.

Na ruim 5 kwartier rijden aangekomen bij de boot. Eerst 1.5 uur varen , 2 uur excursie op de vulkaan en dan weer terug. Onderweg ook nog dolfijnen op een paar meter afstand gezien bij de boot.

De excursie op de vulkaan wss fantastisch. Echt spannend.
Jaap had zijn helm niet vast en die viel natuurlijk bijna in de krater; -) tijdens het maken van een foto. We hadden naast een helm ook allemaal gasmaskers mee. Deze had je regelmatig nodig vanwege de zwaveldamp.

Dit is nog de enige aktieve vulkaan in Nieuw Zeeland.
In augustus 2012/13 was de laatste (kleine) eruptie.
Met name veel as.
We hebben er kokende modderpoelen gezien, stoom vanuit het kratermeer en warm water riviertje. Wanneer je in dit water een koperen muntje laat vallen is ie weer helemaal schoon. Dit door het zuurgehalte in het water.

Na excursie lunchpakketje gehad aan boord en terug gevaren.

Jaap en Nancy

1. Jaap & Mart koopmanNancy:
    6 januari 2016
    Jaap& Nancy.
    Een en al spanning en avontuur.
    jaap je lijkt wel een neger .of is het de stof van de vulkaan.